opracowanie dla Publicznej szkoły Podstawowej nr 11 w Kędzierzynie-Koźlu: Witold Joniak
|
Niniejszy program nauczania jest przeznaczony dla Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 w Kędzierzynie-Koźlu do realizacji przedmiotów technika i informatyka w postaci bloku przedmiotowego w drugim etapie kształcenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (par. 3 p.10), oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego (par. 8 p. 1,2,4 i 6.)
Program został przygotowany z uwzględnieniem specyfiki placówki, tj. znacznej ilości uczniów zdolnych, mających już wcześniej kontakt z komputerem i dysponujących własnym sprzętem komputerowym. Uwzględnia on jednak minimum możliwe do osiągnięcia dla ucznia o predyspozycjach poniżej przeciętnej.
Zasadniczym celem nauczania tych przedmiotów jest wyrobienie u uczniów szeroko rozumianej kultury technicznej, znajomości współczesnego środowiska technicznego i kształtowanie umiejętności bezpiecznego w nim funkcjonowania. Elementy kształcenia informatycznego mają pełnić rolę służebną, kształtując u dzieci przede wszystkim umiejętność swobodnego posługiwania się komputerem jako narzędziem do realizacji celów a nie celu samego w sobie. Przyjęta w programie jako wiodąca metoda projektów edukacyjnych ukierunkowana jest na rozwijanie samodzielności i kreatywności dzieci.
Uczniowie powinni zapoznać się z podstawowymi sposobami wykorzystania graficznego interfejsu użytkownika, różnorodnymi aplikacjami i ich zastosowaniami. Nie będą się jednak uczyć posługiwania się konkretnymi programami w sposób szczegółowy i wyczerpujący, a jedynie będą wykorzystywać te programy do realizacji poszczególnych zadań. Ze względu na to w szkole podstawowej nie korzystamy z rozbudowanych aplikacji komercyjnych, lecz z takich, które spełniają następujące warunki:
ogólna dostępność, tak aby uczeń bez przeszkód mógł korzystać z programu także np. w domu ;
preferowane są programy występujące w wersjach na różne platformy systemowe;
Szczególny nacisk jest położony na rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, a następnie dzielenia się nią z innymi, przede wszystkim poprzez naukę prezentowania siebie i swoich opracowań w internecie.
Kształcąc szeroko rozumianą kulturę techniczną zwracamy uwagę przede wszystkim na znajomość i umiejętność bezpiecznego i rozsądnego korzystania z urządzeń technicznych, a także na powiązania techniki i środowiska naturalnego uwzględniając konieczność chronienia jego zasobów.
Celem uzupełniającym jest, aby dziecko potrafiło funkcjonować w otoczeniu przesyconym urządzeniami technicznymi.
W klasie czwartej dodatkowo realizujemy cykl lekcji poświęconych bezpieczeństwu na drodze - zakończony zdobyciem karty rowerowej.
Powyższe cele realizowane są metodą tzw. projektów edukacyjnych, które pozwalają na realizację celów wychowawczych, umożliwiając jednocześnie ewaluację realizacji celów dydaktycznych. W kolejno realizowanych pięciu projektach narastająco uwzględniony jest rozwój samodzielności i współdziałania.
Celami wychowawczymi , na które ukierunkowany jest ten program, są:
rozwijanie samodzielności i kreatywnego myślenia;
kształtowanie umiejętności współdziałania w realizacji zadań;
wyrabianie chęci do dzielenia się z innymi rezultatami swej pracy;
wyrabianie motywacji do uczciwego korzystania z dóbr intelektualnych;
kształtowanie umiejętności selekcji i oceny docierających do ucznia treści;
Program realizowany będzie w szkolnej pracowni komputerowo-internetowej, wyposażonej w 13 stanowisk uczniowskich z systemem Windows98 obsługiwaną przez serwer pracujący pod kontrolą Mandrake Linux 8.2, udostępniający następujące usługi : współdzielenie plików i drukarek (SaMBa), publikowanie dokumentów html i skryptów PHP (Apache), serwer baz danych MySQL oraz serwer pocztowy. Dla uczniów udostępnione będą dodatkowo dwa stanowiska komputerowe w czytelni, skaner, prosty aparat cyfrowy i drukarka. Wszystkie komputery mają stały dostęp do internetu.
Dobór oprogramowania: oprogramowanie wchodzące w skład Windows, tj. notatnik, mspaint, internet explorer, outlook express. Ponadto programy graficzne : Gimp, BLender, Xara3d, Sylaba(Netscape navigator) oraz Star Office 5.2PL. Niektóre funkcje realizowane są poprzez odpowiednie skrypty wykonywane po stronie serwera.
Wszystkie materiały i programy niezbędne do jego realizacji będą dostępne ze szkolnego serwera ftp oraz dla uczniów chcących pracować także poza szkołą, a dysponujących własnym sprzętem w postaci odpowiednio przygotowanego CDRomu.
|
|
|
|||
lp. |
treści programowe |
dziedzina zastosowań |
poziom wymagań: |
liczba godzin: |
co uczeń powinien umieć: (oczekiwane umiejętności ucznia) |
|
materiał nauczania -technologia informacyjna |
|
|
|
|
1 |
bezpieczna praca z komputerem |
system |
podstawowy |
1 |
prawidłowo zorganizować stanowisko pracy,sprawnie rozpocząć i zakończyć pracę z komputerem |
2 |
graficzny interfejs użytkownika (okienka) |
system |
podstawowy |
2 |
uruchomić wybrane programy,dostosować wielkość i położenie okien, przełączać się między oknami |
3 |
mapa klawiatury |
system |
podstawowy |
1 |
orientować się w rozmieszczeniu klawiszy na klawiaturze, znać przeznaczenie wybranych klawiszy funkcyjnych |
4 |
notatnik- podstawy edycji tekstu |
edycja tekstu |
podstawowy |
2 |
odczytać z dysku gotowy tekst, przeglądać go i wprowadzać zmiany,napisać nowy krótki tekst z uwzględnieniem polskich znaków diakrytycznych |
5 |
kopiowanie, wycinanie i wklejanie tekstu |
edycja tekstu |
podstawowy |
2 |
stosować mechanizm kopiowania i wklejania do szybkiego przenoszenia i powielania fragmentów tekstu |
6 |
notatnik- znajdź i zamień |
edycja tekstu |
podstawowy |
1 |
stosować mechanizm "znajdź i zamień" do szybkiej korekty tekstu |
7 |
zapisywanie pliku na dysku |
podstawy |
podstawowy |
1 |
zapisać na dysku rezultaty swojej pracy w określonym miejscu |
8 |
tworzenie struktury katalogów (folderów) |
system |
podstawowy |
1 |
utworzyć na dysku pojedynczy katalog i strukturę katalogów (folderów) |
9 |
podstawowe funkcje przeglądarki internetowej |
internet |
podstawowy |
2 |
otworzyć w przeglądarce wskazany url i dokument lokalny, posługiwać się odnośnikami i przyciskami nawigacyjnymi |
10 |
narzędzia do rysowania kształtów i wypełniania kolorem |
grafika |
podstawowy |
2 |
narysować rysunek składający się z prostych figur geometrycznych,pokolorować go,używać gumki i powiększenia |
11 |
wycinanie, kopiowanie i wklejanie w plikach graficznych |
grafika |
podstawowy |
2 |
stosować mechanizm kopiowania i wklejania do przeskalowania fragmentu rysunku i symetrii |
12 |
redagowanie tekstu |
edycja tekstu |
podstawowy |
2 |
korzystać z różnych czcionek i ustawiać ich atrybuty, wykonywać operacje na blokach tekstu |
13 |
formatowanie tekstu w akapity |
edycja tekstu |
podstawowy |
2 |
samodzielnie redagować tekst na zadany temat zwracając uwagę na jego estetyczny wygląd |
14 |
tworzenie tabel w dokumencie tekstowym |
edycja tekstu |
podstawowy |
3 |
utworzyć tabelę i przenieść fragment dokumentu do tabeli układając go w komórkach |
15 |
logo - środowisko programistyczne |
programowanie |
podstawowy |
3 |
poznać elementy środowiska programistycznego logo, edytować i uruchamiać najprostsze programy w logo |
16 |
proste procedury |
programowanie |
podstawowy |
4 |
odtworzyć procedurę rysowania kwadratu, wielokąta, używać powtórzeń i komend formatujących grafikę żółwia |
17 |
elementy składowe systemu komputerowego |
system |
podstawowy |
1 |
znać i nazywać elementy składowe systemu komputerowego, zapoznać się z budową wewnętrzną, znać podstawowe zasady postępowania ze sprzętem elektronicznym |
|
liczba godzin: |
|
|
32 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
samodzielne i bezpieczne poruszanie się |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
wiedzieć, że samodzielność na ulicy oznacza, że poruszając się samemu lub w grupie nie narażamy się na niebezpieczeństwo |
2 |
ostrożność na ulicy |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
znać niebezpieczeństwa w ruchu ulicznym, rozumieć konieczność panowania nad impulsami i emocjami, wiedzieć, że ulica nie jest miejscem zabaw] |
3 |
widzieć i być widzianym |
ruch drogowy |
podstawowy |
2 |
mieć świadomość, że niski wzrost nie pozwala dobrze widzieć i być dobrze widzianym, umieć dostosować do tego swoje reakcje |
4 |
kodeks drogowy |
ruch drogowy |
podstawowy |
3 |
rozumieć konieczność istnienia kodeksu drogowego,poznać znaki drogowe poziome i pionowe |
5 |
dziecko jako pieszy |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
znać zasady poruszania się pieszych i rozumieć konieczność ich przestrzegania |
6 |
dziecko na rowerze |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
znać zasady bezpiecznego poruszania się na rowerze, wiedzieć, jakie zachowania są niebezpieczne |
7 |
rower |
ruch drogowy |
podstawowy |
3 |
znać obowiązkowe wyposażenie roweru i zasady jego konserwacji |
8 |
dziecko na rolkach |
ruch drogowy |
podstawowy |
2 |
znać niebezpieczeństwa związane z jazdą na rolkach, rozumieć konieczność stosowania sprzętu ochronnego |
9 |
wsiadanie do samochodu |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
znać zasady prawidłowego wsiadania i siedzenia w samochodzie, rozumieć zasadność ich stosowania |
10 |
jazda samochodem |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
mieć świadomość, że bezpieczeństwo ruchu zależy od wszystkich jego uczestników - nie tylko kierowców |
11 |
komunikacja miejska |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
poznać zachowania umożliwiające bezpieczną jazdę |
12 |
pojazdy uprzywilejowane |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
umieć rozpoznać pojazdy uprzywilejowane w akcji, znać obowiązki uczestników ruchu wobec pojazdów uprzywilejowanych |
13 |
kto zajmuje się bezpieczeństwem na drodze |
ruch drogowy |
podstawowy |
2 |
poznać rolę kierujących ruchem, ich gesty i oznakowanie, nauczyć się wykonywać ich polecenia |
14 |
nieprzewidziane niebezpieczeństwa |
ruch drogowy |
podstawowy |
2 |
znać zagrożenia specyficzne dla obszarów miejskich i wiejskich oraz różnych rodzajów dróg |
15 |
poruszanie się w nocy pieszo i rowerem |
ruch drogowy |
podstawowy |
1 |
umieć dostosować swoje zachowanie na drodze do ograniczonej widoczności, rozumieć konieczność stosowania środków poprawiających widoczność |
16 |
trudne warunki atmosferyczne |
ruch drogowy |
podstawowy |
2 |
nauczyć się zasad poruszania się z uwzględnieniem trudnych warunków atmosferycznych |
17 |
wypadki drogowe |
ruch drogowy |
podstawowy |
4 |
poznać najczęstsze przyczyny wypadków drogowych, nauczyć się postępować, gdy jest się świadkiem i uczestnikiem wypadku |
|
liczba godzin: |
|
|
29 |
|
|
projekty edukacyjne: |
|
|
|
|
|
projekt 1 |
zdobywamy kartę rowerową |
podstawowy |
4 |
Jest to pierwszy projekt w klasie czwartej.Głównym celem jest przygotowanie do zdobycia karty rowerowej.Uczniowie przede wszystkim korzystają z gotowych materiałów. |
|
|
|
|
|
|
|
razem: |
|
|
65 |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
lp. |
treści programowe |
dziedzina zastosowań |
poziom wymagań: |
liczba godzin: |
co uczeń powinien umieć: (oczekiwane umiejętności ucznia) |
|
materiał nauczania -technologia informacyjna |
|
|
|
|
4 |
wyszukiwanie informacji za pomocą internetowych serwisów wyszukiwawczych |
internet |
podstawowy |
2 |
korzystać z popularnych serwisów wyszukiwawczych w celu odnalezienia zadanego dokumentu i rysunku (grafiki), próbować odróżnić teksty wartościowe od reklam itp. |
5 |
przenoszenie znalezionych informacji między dokumentami |
internet |
podstawowy |
1 |
korzystać z mechanizmu kopiuj i wklej pomiędzy przeglądarką internetową a edytorem tekstu |
6 |
wysyłanie i odbieranie listu elektronicznego |
internet |
podstawowy |
2 |
odebrać pocztę elektroniczną korzystając z interfejsu www, napisać zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami prosty e-mail i wysłać go |
7 |
przekazywanie poczty i odpowiadanie na nią |
internet |
podstawowy |
2 |
przekazać otrzymaną pocztę do innego adresata i odpowiedzieć nadawcy |
8 |
listy elektroniczne z załącznikami |
internet |
podstawowy |
1 |
dołączyć wybrany plik do listu elektronicznego zwracając uwagę na jego wielkość |
13 |
przekazywanie plików pomiędzy komputerami |
system |
rozszerzony |
1 |
odczytać i zapisać wybrany plik na dysk innego komputera w otoczeniu sieciowym |
14 |
pobieranie plików z serwera ftp |
system |
rozszerzony |
1 |
znać zastosowania ftp, pobrać program instalacyjny z serwera ftp i zainstalować program na swoim komputerze |
15 |
struktura dokumentu html |
webmastering |
podstawowy |
2 |
poznać elementarną strukturę dokumentu html, znać pojęcie i używać znaczników, wyświetlić napisany w notatniku dokument w przeglądarce internetowej |
16 |
formatowanie tekstu: pogrubienie,pochylenie i podkreślenie |
webmastering |
podstawowy |
2 |
stosować kilka najczęściej spotykanych znaczników służących do formatowania tekstu |
17 |
wstawianie elementów graficznych do dokumentu |
webmastering |
rozszerzony |
2 |
wstawić do dokumentu html wybrany plik graficzny, zwracając uwagę na jego położenie, nazwę i rozszerzenie |
18 |
Tworzenie i wykorzystanie tabel |
webmastering |
rozszerzony |
2 |
utworzyć tabelę w celu rozmieszczenia elementów w dokumencie html |
19 |
Odnośniki (hiperłącza) |
webmastering |
podstawowy |
2 |
znać pojęcie i zastosowania hiperłącza (odnośnika), utworzyć hiperłącze do innego dokumentu |
|
liczba godzin: |
|
|
20 |
|
|
projekty edukacyjne: |
|
|
|
|
|
projekt 2 |
moja strona www |
podstawowy |
8 |
Na tym etapie dzieci uczą się tworzenia dokumentów przeznaczonych do publikacji w internecie.Na razie korzystamy z gotowych szablonów postępowania, które wprawdzie ograniczają kreatywność, ale pozwalają się skupić na poprawności wykonywanej pracy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
czytanie dokumentacji technicznej |
środowisko techniczne |
podstawowy |
1 |
umieć odczytać najważniejsze informacje z dokumentacji domowych urządzeń technicznych i porównać je ze sobą |
2 |
drewno i materiały drewnopochodne |
środowisko techniczne |
rozszerzony |
2 |
rozróżniać rodzaje drewna, ich zastosowanie,znać sposób jego pozyskiwania, rozumieć konieczność racjonalnej gospodarki drewnem |
3 |
tworzywa sztuczne. szkło |
środowisko techniczne |
rozszerzony |
2 |
poznać właściwości i zastosowania wybranych tworzyw i szkła,historię i sposób produkcji |
4 |
Stal i metale kolorowe |
środowisko techniczne |
rozszerzony |
2 |
poznać właściwości i zastosowania stali,miedzi i aluminium,historię wynalezienia i sposób produkcji i sposób produkcji |
5 |
papier i celuloza |
środowisko techniczne |
rozszerzony |
2 |
poznać właściwości i zastosowania papieru,historię i sposób produkcji |
6 |
opakowania |
środowisko techniczne |
podstawowy |
1 |
poznać rolę opakowań i stosowane materiały, rozumieć zagrożenia dla środowiska naturalnego wynikające z lawinowo rosnącej liczby opakowań |
7 |
odnawialne i nieodnawialne źródła energii |
środowisko techniczne |
podstawowy |
1 |
rozróżniać odnawialne i nieodnawialne źródła energii, umieć wskazać ich zalety i wady |
8 |
Jak działa ogrzewanie? |
środowisko techniczne |
rozszerzony |
2 |
znać sposoby uzyskiwania ciepła, rozumieć konieczność racjonalnego nim gospodarowania, poznać zasadę działania centralnego ogrzewania |
9 |
Bezpieczna energia elektryczna |
środowisko techniczne |
podstawowy |
2 |
znać zagrożenia pochodzące od stosowania energii elektrycznej i umieć im zapobiegać |
10 |
Dlaczego samochód jedzie? |
środowisko techniczne |
rozszerzony |
1 |
poznać historię i uproszczoną zasadę działania silnika spalinowego, znać zagrożenia dla środowiska pochodzące od starych i niesprawnych silników |
11 |
budowa i konserwacja roweru |
urządzenia |
podstawowy |
1 |
utrwalić wiedzę i umiejętności z klasy czwartej |
12 |
zegary i odmierzanie czasu |
urządzenia |
rozszerzony |
2 |
poznać budowę różnych zegarów i stosowany sposób zliczania czasu |
13 |
telefonia przewodowa i bezprzewodowa |
urządzenia |
rozszerzony |
2 |
poznać zasadę funkcjonowania telefonii, znać zagrożenia wynikające z nadmiernego stosowania telefonów komórkowych, także w ruchu ulicznym |
14 |
radio i telewizja |
urządzenia |
rozszerzony |
2 |
poznać zasadę działania radia i telewizji, nauczyć się posługiwać odbiornikiem tv |
15 |
urządzenia techniki biurowej |
urządzenia |
rozszerzony |
2 |
poznać zastosowania kserokopiarki, faksu, w miarę możliwości innych urządzeń biurowych |
16 |
bankomaty i automaty uliczne |
urządzenia |
podstawowy |
2 |
nauczyć się właściwie i kulturalnie korzystać z ulicznych automatów |
17 |
automaty zegarowe (pralka, zmywarka) |
urządzenia |
podstawowy |
2 |
poznać zasadę automatów mechanicznych stosowanych w gospodarstwie domowym, nauczyć się nimi posługiwać |
18 |
magnetowid,domowe urządzenia elektroakustyczne |
urządzenia |
podstawowy |
2 |
poznać zasady posługiwania się domowym sprzętem audiowizualnym ze szczególnym uwzględnieniem zasad użytkowania podnoszących jego trwałość |
19 |
elementy rysunku technicznego |
środowisko techniczne |
podstawowy |
6 |
nauczyć się stosować metodę rzutowania prostokątnego do przedstawiania obiektów trójwymiarowych na rysunku |
|
liczba godzin: |
|
|
37 |
|
|
|
|
|
|
|
|
razem: |
|
|
65 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
lp. |
treści programowe |
dziedzina zastosowań |
poziom wymagań: |
liczba godzin: |
co uczeń powinien umieć: (oczekiwane umiejętności ucznia) |
|
materiał nauczania -technologia informacyjna |
|
|
|
|
1 |
formaty plików graficznych |
grafika |
rozszerzony |
2 |
rozróżniać pliki graficzne .bmp, .gif oraz .jpg po ich rozszerzeniach, znać ich zalety i wady oraz zastosowania |
2 |
skanowanie fotografii |
grafika |
rozszerzony |
2 |
zeskanować fotografię, dobrać jej wymiary i rozdzielczość, wykonać prostą korekcję barwny, jasności i kontrastu |
3 |
grafika wektorowa i bitmapowa |
grafika |
rozszerzony |
4 |
znać różnicę pomiędzy grafiką bitmapową i wektorową, wykonać prosty rysunek wektorowy |
4 |
grafika trójwymiarowa - rendering |
grafika |
uzupełniający |
4 |
wygenerować scenę 3D z gotowego projektu, przygotować i wygenerować scenę zawierającą kilka elementarnych brył geometrycznych |
5 |
sprawdzanie poprawności pisowni |
edycja tekstu |
podstawowy |
1 |
sprawdzić poprawność pisowni wskazanego dokumentu przy pomocy edytora tekstu i dokonać korekty pisowni |
6 |
korzystanie z bazy danych |
bazy danych |
uzupełniający |
1 |
odczytać potrzebne informacje z ćwiczeniowej bazy danych poprzez interfejs www |
7 |
zakładanie bazy danych |
bazy danych |
uzupełniający |
2 |
założyć własną bazę danych projektując układ tabel |
8 |
fotografowanie aparatem cyfrowym |
grafika |
rozszerzony |
2 |
wykonać zdjęcie aparatem cyfrowym i przenieść je do pamięci komputera |
9 |
listy dyskusyjne |
internet |
uzupełniający |
2 |
znać pojęcie i zastosowania listy dyskusyjnej, umieć przegldać wybraną listę, znać dobre obyczaje związane z korzystaniem z list |
10 |
legalność oprogramowania |
system |
podstawowy |
1 |
znać rodzaje oprogramowania: licencjonowane, shareware, freeware , rozumieć konieczność stosowania się do obowiązującego prawa |
11 |
profilaktyka antywirusowa |
system |
podstawowy |
1 |
znać pojęcie wirusa komputerowego, podstawowe zasady profilaktyki antywirusowej, umieć skorzystać ze skanera antywirusowego |
12 |
skanowanie tekstu (ocr) |
podstawy |
uzupełniający |
2 |
umieć zeskanować drukowany tekst i przenieść go przy pomocy programu ocr do wybranego edytora tekstu |
13 |
inne systemy operacyjne |
system |
uzupełniający |
2 |
wiedzieć, że istnieją różne systemy operacyjne, zapoznać się z ich zaletami i wadami na przykładzie szkolnego serwera |
|
liczba godzin: |
|
|
26 |
|
|
projekty edukacyjne: |
|
|
|
|
|
projekt 3 |
Jak to działa? |
uzupełniający |
12 |
Celem projektu jest zdobycie przez uczniów wiedzy o wybranych urządzeniach technicznych, ich działaniu i zastosowaniu, a następnie prezentacji zdobytej wiedzy w formie witryny www - z wykorzystaniem dokumentacji technicznej urządzeń |
|
projekt 4 |
Spokojnie, wiem co robić... |
podstawowy |
15 |
Kolejny projekt ma na celu wyrobienie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia ze strony środowiska i urządzeń technicznych (pożar, wypadek itp.). Od strony technologii informacyjnej w tym projekcie pojawia się konieczność współdziałania pomiędzy osobami pracującymi nad poszczególnymi składnikami projektu. |
|
projekt 5 |
materia i energia |
rozszerzony |
12 |
W tym projekcie koncentrujemy się na materiałach, tworzywach i źródłach energii stosowanych we współczesnej technice, zwracając szczególną uwagę na ich przyjazność dla środowiska. Projekt dobrze koreluje z zastosowaniem np. listy dyskusyjnej do wymiany informacji i poglądów. |
|
liczba godzin: |
|
|
39 |
|
|
razem: |
|
|
65 |
|
Ogólny przydział godzin na realizację programu |
||||||
|
klasa IV |
klasa V |
klasa VI |
razem: |
z siatki godzin |
godziny dyrektorskie |
technika |
33 |
37 |
- |
70 |
70 |
- |
informatyka |
32 |
28 |
65 |
125 |
70 |
70 |
godziny do dyspozycji nauczyciela |
5 |
5 |
5 |
15 |
- |
- |
razem: |
70 |
70 |
70 |
210 |
140 |
70 |
projekty realizowane w programie w poszczególnych klasach - procedury osiągania celów |
|||
klasa czwarta |
projekt 1 |
zdobywamy kartę rowerową |
Jest to pierwszy projekt w klasie czwartej. Głównym celem jest przygotowanie do zdobycia karty rowerowej. Uczniowie przede wszystkim korzystają z gotowych materiałów. |
klasa piąta |
projekt 2 |
moja strona www |
Na tym etapie dzieci uczą się tworzenia dokumentów przeznaczonych do publikacji w internecie. Na razie korzystamy z gotowych szablonów postępowania, które wprawdzie ograniczają kreatywność, ale pozwalają się skupić na poprawności wykonywanej pracy. |
klasa szósta |
projekt 3 |
Jak to działa? |
Celem projektu jest zdobycie przez uczniów wiedzy o wybranych urządzeniach technicznych, ich działaniu i zastosowaniu, a następnie prezentacji zdobytej wiedzy w formie witryny www - z wykorzystaniem dokumentacji technicznej urządzeń |
projekt 4 |
Spokojnie, wiem co robić... |
Kolejny projekt ma na celu wyrobienie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia ze strony środowiska i urządzeń technicznych (pożar, wypadek itp.). Od strony technologii informacyjnej w tym projekcie pojawia się konieczność współdziałania pomiędzy osobami pracującymi nad poszczególnymi składnikami projektu. |
|
projekt 5 |
materia i energia |
W tym projekcie koncentrujemy się na materiałach, tworzywach i źródłach energii stosowanych we współczesnej technice, zwracając szczególną uwagę na ich przyjazność dla środowiska. Projekt dobrze koreluje z zastosowaniem np. listy dyskusyjnej do wymiany informacji i poglądów. |
Na zakończenie każdej jednostki programowej uczniowie będą proszeni o wypełnienie przez przeglądarkę internetową dwupunktowej miniankiety (załącznik 3), w której wypowiedzą się, czy :
podobało mi się |
było nudne |
---|---|
było łatwe |
było trudne |
wynik poprzez odpowiedni skrypt php będziemy kierować do bazy danych, której analiza posłuży do oceny programu nauczania.
sposób ewaluacji osiągnięć uczniów odbywa się poprzez obserwację, czy uczeń:
poziom samodzielności |
ocena |
---|---|
wykonuje poszczególne zadania tylko przy pomocy i pod kontrolą nauczyciela |
dopuszczający |
wymaga pomocy przy wykonywaniu poszczególnych etapów zadania |
dostateczny |
wykonuje zadania po uprzednim szczegółowym objaśnieniu |
dobry |
wykonuje zadania samodzielnie, korzystając z przygotowanych przez nauczyciela materiałów |
bardzo dobry |
wykonuje zadania samodzielnie i wykazuje własną inicjatywę modyfikując i przekształcając wykonywane zadania |
celujący |
ogólna ocena projektów edukacyjnych obejmuje następujące elementy:
oceniany walor |
waga oceny |
---|---|
zgodnośc z założeniami projektu |
2 |
staranność i estetyka wykonania |
5 |
pomysłowość i inwencja własna |
10 |
umiejętność wyszukania i selekcji potrzebnych informacji |
10 |
umiejętność współdziałania z innymi (kl. szósta) |
5 |
Źródła i materiały pomocnicze:
"Droga i ja"-zestaw materiałów dot. bezpieczeństwa dziecka na drodze udostępniony przez RENAULT Polska;
"Informatyka 2000" - fragmenty programu nauczania informatyki DKW-4014-56/99, w opracowaniu J.Białowąsa i zespołu, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz 2000
"Magiczny flet" - otwarty projekt podręcznika informatyki, dostępny pod adresem http://7thguard.net
MEN o edukacji informatycznej - biblioteczka reformy Warszawa 2001
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZEŚCIO- LETNICH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW -Załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. z późniejszymi zmianami w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego podręczników i zalecania środków dydaktycznych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.