Znaczniki zwykle występują parami: znacznik otwierający
i zamykający - coś jak nawiasy w matematyce - i podlegają tym samym regułom:
każdemu znacznikowi otwierającemu powinien odpowiadać znacznik zamykający.
Pary znaczników nie mogą się krzyżować.
<html>
|
tak wygląda
znacznik otwierający...
|
</html>
|
a tak zamykający. Poznajemy go po rozpoczynającym ukośniku
("/")
|
najprostsza możliwa strona www zawiera sześć takich znaczników - 3 pary:
<html>
|
ten znacznik informuje system
operacyjny naszego komputera, że zawartość tego dokumentu należy wyświetlić
przy pomocy przeglądarki internetowej;
|
<head>
|
ta para znaczników obejmuje tzw.
nagłówek. Tu podaje się dodatkowe informacje, także dotyczące sposobu wyświetlania
strony.
|
</head>
|
Nagłówek może pozostać pusty,
ale powinien istnieć; |
<body>
|
ten znacznik otwiera tzw. ciało,
czyli właściwą treść naszej strony. Wszystko co chcemy na nie umieścić powinno
znaleźć się po tym znaczniku;
|
To jest moja pierwsza strona
www
|
treść naszej strony możemy rozmieścić
w dowolny, wygodny dla nas sposób. Nie polecam jednak pisania wszystkiego
w jednej linijce...
|
</body>
|
tu kończy się "ciało" strony www...
|
</html>
|
a tu cała strona.
|
Ćwiczenie
Uruchom dowolny edytor tekstu (
notatnik, jeśli pracujesz w systemie
Windows,
łatwy edytor na MacIntoshu, w Linuksie może to być np.
gedit) i napisz stronę www, korzystając z poznanych znaczników.
Zwracaj
uwagę na poprawną kolejność znaczników. Po skończeniu zapisz dokument
w swoim katalogu.Nadaj mu nazwę
index.html
Otwórz ponownie ten dokument przy pomocy przeglądarki internetowej.
informacje dla nauczyciela i administratora pracowni
komentarz metodyczny:
w tej lekcji powinniśmy zwrócić uwagę zwłaszcza na poprawne pisanie znaczników,
jak też i na to, aby znacznikom otwierającym zawsze odpowiadał znacznik zamykający.
Co prawda większość przeglądarek będzie interpretowała poprawnie stronę mimo
braku niektórych znaczników zamykających, ale czasem prowadzi to do kłopotów.
Tekst może być pisany w dowolnym układzie - dodatkowe spacje i przejścia
do nowego wiersza są ignorowane. Warto jednak od razu zachęcać do stosowania
przejrzystego układu strony.
W moich opisach używam konsekwentnie i nieco na wyrost terminu "strona www"
zamiast "dokument html", ponieważ sądzę, żeten pierwszy jest dla dzieci bardziej
zrozumiały. Jeżeli nauczyciela to razi, powinien zamienić te terminy, używając
konsekwentnie jednego z nich.
co przygotować:
Windows
|
Linux
|
MacOS
|
Internet Explorer lub Mozilla
(Netscape), notatnik
|
Mozilla, gedit
|
Internet Explorer lub Netscape,"łatwy
edytor"
|
*za wyjątkiem Netscape
wszystkie wymienione narzędzia są narzędziami systemowymi i nie trzeba ich
doinstalowywać;