odnośniki - łączymy ze sobą strony www
Po dotychczasowych lekcjach każdy z nas ma swoją
własną, przygotowaną przez siebie stronę www, a na niej ładny napis tytułowy,
kilka zdań o sobie, a może także fotografię...
Na razie jednak są to oddzielne strony - a istotą internetu jest to, że możemy
przechodzić od jednej strony do innych, przy czym zwykle istnieje bardzo wiele
różnych dróg pomiędzy stronami (zajrzyj np. na stronę www.wp.pl lub podobną i zwróć uwagę, jak wskazując
myszką na odpowiednie miejsca możemy przechodzić np. od strony głownej do
prognozy pogody, stamtąd do programu telewizyjnego i tak dalej).
Spróbujemy teraz połączyć przygotowane przez nas strony, tak aby można było
przechodzić od jednej strony do drugiej przy pomocy tzw. odnośników (inaczej
nazywanych linkami albo hiperłączami). Musimy się do tego najpierw trochę
przygotować: utwórzmy w jednym komputerze specjalny katalog o nazwie public_html a w nim katalogi podpisane naszym
imieniem, albo - lepiej - pierwszą literą imienia i nazwiskiem.Napisz nazwę
tego katalogu małymi literami, nie używaj spacji ani liter specyficznych
dla języka polskiego : ą,ś,ć itp. Przenieś do tego katalogu wszystkie pliki
z poprzednich lekcji.
Jak zwykle otwórz edytor tekstu a w nim twoją stronę index.html
( uważaj! teraz znajduje się ona już w innym miejscu!)
Odszukaj zamykający znacznik </body> i tuż przed nim dopisz:
<a href="kazio/index.html"> to jest strona
Kazia </a>
(upewnij się najpierw, że Kazio napisał swoją stronę, a jego katalog tak
się właśnie nazywa)
Otwórz w przeglądarce internetowej swoją stronę i zobacz, jak działa nasz
pierwszy odnośnik.
Oczywiście odnośników na stronie może być więcej:
<a href="kazio/index.html"> to jest strona
Kazia </a>
<a href="ola/index.html"> to jest
strona Oli </a>
<a href="basia/index.html"> to
jest strona Basi </a>
ale wtedy lepiej będą wyglądać tak:
<li><a href="kazio/index.html"> to jest
strona Kazia </a><br>
<li><a href="ola/index.html">
to jest strona Oli </a><br>
<li><a href="basia/index.html">
to jest strona Basi </a><br>
wypróbuj to!
Ćwiczenie
Połącz przy pomocy odnośników swoją stronę ze stronami kolegów. Sprawdź w
przeglądarce, czy wszystkie odnośniki działają poprawnie.
informacje dla nauczyciela i administratora pracowni
komentarz metodyczny:
Ta lekcja jest dla uczniów bardzo efektowna, ponieważ mają być może po raz
pierwszy do czynienia z sytuacją w której napisany przez nich dokument jest
widoczny dla wielu osób na wielu różnych komputerach jednocześnie. Zarazem
jest to zrozumiałe dla nich uzasadnienie łaączenia komputerów w sieć. Temat
kończy pierwszy blok lekcji poświęconych językowi html i powinniśmy go wykorzystać
także do tego, aby uczniowie nawzajem sprawdzili funkcjonowanie swoich stron
i poprawili ewentualne błędy. Zachęćmy uczniów do wypowiedzi (pozytywnych!)
na temat wyglądu poszczególnych stron, ich treści, układu i kolorystyki,
a także braku błędów ortograficznych. Może to być zachętą dla innych do wprowadzenia
zmian w swoich stronach. Zadbajmy, aby uczniowie zachowali na później rezultaty
swej pracy na dyskietkach lub w postaci wydruków.
co przygotować:
Należy utworzyć specjalny katalog na strony uczniów o nazwie public_html
i udostępnić go z prawami do zapisu i odczytu. Po zakończeniu zajęć należy
zarchiwizować ten katalog.
co uczniowie powinni umieć wcześniej:
- uruchomić edytor tekstu i przeglądarkę;
- przełączać się pomiędzy otwartymi oknami programów;
- zapisać plik w edytorze tekstu.
- odróżniać i poprawnie pisać znaczniki html
- tworzyć katalogi i przenosić pliki metodą
przeciągnij/upuść
najczęściej popełniane błędy:
- tworzenie odnośników do nieistniejących stron
(błędy literowe w znaczniku <a href="...">);
- niebieskie tło strony ( nie widać nieodwiedzonych
odnośników);
- brak znacznika zamykającego odnośnik </a>,
wskutek czego cały tekst do końca strony staje się pierwszym odnośnikiem;
- brak tekstu pomiędzy znacznikami <a href...>
i </a> - odnośnik nie jest widoczny.
czego należy oczekiwać od uczniów:
W wyniku ćwiczenia uczniowie powinni nauczyć się stosować odnośniki ( hiperłącza
) i testować ich poprawność.