html w szkole podstawowej - dlaczego nie ?
Przedstawiam poniżej cykl czterech tematów przeznaczonych
dla piątej klasy szkoły podstawowej,które można realizować np. w ramach opracowanego
przeze mnie programu "Informatyka i technika w drugim etapie edukacyjnym",
lub jako część innych programów nauczania.
Tematem tego cyklu są podstawy języka html. Można na niego przeznaczyć w
zależności od potrzeb i możliwości od czterech do siedmiu godzin lekcyjnych.
Po zakończeniu cyklu uczniowie będą mieli wykonane przez siebie najprostszymi
metodami strony www połączone w całość. Może stanie się to zaczątkiem klasowej
strony www w przyszłości? ... Zobaczymy na kolejnych żółtych stronach.
Do realizacji tego cyklu zajęć nie są wymagane żadne dodatkowe programy
poza narzędziami systemowymi, takimi jak notatnik czy przeglądarka internetowa.
Może on być przeprowadzony na dowolnej platformie systemowej (Windows, Linux
lub MacOS). Wykonane przez uczniów prace mogą być z łatwością przenoszone
na dyskietce do domu - choćby po to aby pochwalić się mamie i tacie - niezależnie
od używanego w szkole systemu operacyjnego ( ze względu na rzeczywistą standaryzację
html)
Jakie korzyści odniosą uczniowie podczas realizacji tego cyklu?
- będą pracować twórczo, realizując własne pomysły dot. treści strony;
- przekonają się, że strona www jest zwykłym dokumentem tekstowym, który
można po prostu napisać; nie są do tego konieczne skomplikowane i
drogie programyp;
- nauczą się koncentrować na tym, co należy zrobić, a nie czym
należy zrobić - nie jest ważne jakich narzędzi używamy, ale co chcemy uzyskać;
- oswoją się z pewną dyscypliną pisania w html-u (znaczniki spacje,nawiasy
i cudzysłowy), która może być łagodnym wprowadzeniem do rygorów innych języków
programowania w bardziej odległej przyszłości;
- nauczą się pierwszych elementów współdziałania;
- przyzwyczają się do korzystania z dwóch aplikacji jednocześnie;
a może jeszcze jakieś inne...
Realizację opisanych tematów testowałem przez dwa kolejne lata w klasach
piątych Publicznej Szkoły Podstawowej nr 11 w Kędzierzynie-Koźlu. Całość
składa się z czterech części:
oraz tematu uzupełniającego:
na końcu każdego tematu znajdują się wskazówki metodyczne oraz lista najczęściej
popełnianych przez uczniów błędów, które jak sądzę będą pomocne przy realizacji
tych tematów.
zapraszam do wypróbowania. Wszelkie uwagi będą
bardzo mile widziane - proszę je kierować na adres wjoniak@wodip.opole.pl